خانه / نوشته ها / تاریخ سبک زندگی / جزوات / حضرت آدم – قاعده تبعیت (ملکوت)

حضرت آدم – قاعده تبعیت (ملکوت)

یک بخش ملکوت :

همانطور که می دانیم حضرت آدم و حضرت حوا در بهشت مثالی مشغول زندگی بوده که به امتحان الهی و فریب شیطانی مبتلا شده و مرتکب ترک اولی و خوردن میوه ممنوعه می شوند، اگر چه خداوند توبه آنها را می پذیرد اما آن دو  به واسطه اثر وضعی ترک اولی به عالم طبیعت هبوط کردند.

هنگام هبوط، خداوند از حیث ملکوتی خود، آنها را مورد خطاب قرار می دهد ، این خطاب برای آن بسیار مهم و برای امروز بسیار مهم تر است چرا که بعد از هزاران سال با هدفی روشن بر قلب نازنین پیامبر نازل شده و دوباره در کتاب آسمانی بیان می شود:

حضرت آدم

اول هبوط :  « قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعَا»هبوط آنها به عالم ناشناخته طبیعت که با کلمه «جمیعا»  همراه شده است و حاکی از هبوط آدم و حواء و نسل های آینده می باشد، این ضرورت عقلی را، ثابت می کند که خداوند متعال برای هدایت آنها، راه سعادت و نجات از مصایب و در مقابل استفاده از فرصت های دنیا را به آنها آموزش دهد که در ادامه، این آیات به راهنمایی کلیدی خداوند به حضرت آدم و همسر و نسل های آیند او  اختصاص دارد و وجه اهمیت این آیات برای همین است.

دوم عداوت :  « بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ »: هبوط به دنیا با آغاز « اختلافات بشری» همراه است چرا که منابع عالم طبیعت و زمین محدود و خواسته های نفسانی انسان نامحدود است و این مساله قطعا اختلافات و نزاع های زیادی را بر می انگیزد. این مساله مهم ( منابع محدود نیازهای نامحدود ) را باید ریشه ای ترین مساله در تحلیل اختلافات موجود در جهان فعلی دانست. به این صورت که درگیری های بین کشورها و دولت ها برای قدرت طلبی ، درگیری های بین خانواده ها برای فخرفروشی و تکبر و … هیچ دلیل ریشه ای جز همین امر،ندارد.

سوم هدایت :«فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنىهُدًى» : حال برای  این انسان در عالم طبیعت با این تعارضات جدی، هیچ بیرون رفتی از مشکلات طبیعی  نخواهد بود مگر  با هدایت های که از طرف من (خداوند) می رسد. اگر چه  هدایت های الهی هزاران نوع اعم از آیات قرآن و رخدادها و…  می باشند، اما در یک دسته بندی می توان آنها را به دو دسته کلی تقسیم نمود :

الف – « هدایت درونی» : هدایتی که خداوند از طریق اعطای« عقل» برای فهم حُسن و قُبح عقلی ( درستی ها و بدی ها ) و همچنین از طریق « فطرت» که فهم حلال ها و حرام ها ( خوبی ها و زشتی ها) محقق می نماید و بهترین هدایت الهی را از درون، جلوی پای انسان قرار می دهد.

ب-« هدایت بیرونی»:هدایتی که « پیامبران الهی» با این وظیفه ارسال شده اند و علاوه بر آنها«کتاب های آسمانی» آن پیامبران نیز مصداق روشنی از هدایت بیرونی می باشند که مانند خورشید وظیفه هدایت بشری را به عهده دارند.

ادامه دارد…

 

همچنین ببینید

حضرت نوح – قاعده سلامت (تاریخ غالب و مغلوب)

اما در مقابل سقوط بشری ناشی از تحقیر عقل و تعطیل سمع را که نتیجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *