دوشنبه , ۲۸-۰۷-۱۳۹۹
میراث
خانه / نوشته ها / تاریخ سبک زندگی / جزوات سبک زندگی / حضرت آدم – قاعده تبعیت (طرح موضوع)

حضرت آدم – قاعده تبعیت (طرح موضوع)

حضرت آدم

مطالبه رهبر انقلاب اسلامی در مورد سبک زندگی با « الگوی زندگی اسلامی» در سال ۶۸ آغاز و با « نرم افزار تمدن اسلامی» در سال ۹۱ ادامه یافت. این مطالبه که به مثابه حکم جهاد فرهنگی می باشد، بذر اندیشکده سبک زندگی را در سال ۹۲ با رسالت تبیین، تدوین و ترویج « طرح جامع زندگی اسلامی» با محوریت «سنت های الهی معنوی» کاشت. منبع انحصاری سنت های معنوی قرآن می باشد که در این بین قصص انبیا و اولیای الهی و درگیری علمی و عملی آنان با طاغوت های زمان جایگاهی ویژه دارند چرا که هدف اصلی از قصص قرآنی معرفی « سنت های معنوی» و تحقق تاریخ نافع می باشد. لذا برای ساخت سبک زندگی اسلامی باید بر کشف سنت های معنوی متمرکز شد و برای کشف آنان باید به جستجوی صفحات قرآن و به خصوص قصص انبیا و اولیای الهی پرداخت. جزوات پیش رو گزارش محتوایی جلسات تاریخ سبک زندگی در فاز حیات طیبه می باشد.

طرح موضوع :

علم به دو نوع « آلی» و « عالی» تقسیم می شود، علم آلی به معنای آلت می باشد ، آلتی که مقدمات رسیدن به مرحله بالاتر و هدف را فراهم می کند.

اما نوع دوم از علم، علم عالی است علمی که اسباب سعادت دنیایی و اخروی انسان و جامعه بشری را محقق می کند و انفاقا همین علم مورد نظر و تاکید دین می باشد.

اما متاسفانه بسیاری از علوم « آلی» هدف خود را که مقدمه برای رسیدن به علم عالی می باشند، گم کرده اند و آنقدر بسط یافته اند، که دیگر برای رساندن یا نرساندن بشریت به هدف پاسخ گو نیستند.

در این برهه سردرگمی باید «تاریخ علم» به فریاد این علوم برسد و آنها را از این بحران نجات دهد و به انان اعلام نمایدکه از کجا و برای چه تولید شده اند، اما با تاسف شدید، خود « تاریخ علم» نیز مورد تحریف قرار گرفته و قادر به انجام این رسالت نیست،

تاریخ علم، شناسنامه جعلی برای علوم صادر می کند و همه را به قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی بازمیگرداند گویا قبل از آن علمی وجود نداشته، انسانی هم موجود نبوده و یا اگر موجود بود در توحش به سر می برده است، اما به همین مقدار هم اکتفا نکردند بلکه  اقدام به « سکولار» و « بی دین» کردن تاریخ علوم نمودند،به این صورت که « تاریخ علمِ» جعلیِ غربی، ریشه همه علوم را به نیازهای اجتماعی و فارغ از نگاه دینی معرفی کرد که تنها هدفشان خدمت به انسان برای رفاه بیشتر و سازماندهی جامعه و اجتماع بشری است.

مثلا فیزیک، ریشه تولید و فراگیری علم فیزیک را «کسب قدرت به خدمت گرفتن طبیعت» و نجوم را برای شمارش روزها و پاسخ به کنجکاوی بشری » بیان کرده اند. در حالی که بررسی منصفانه چنین نتیجه ای را نه تنها تایید نمی کند، بلکه ریشه ای عموم رشته های علمی را، در انگیزه های دینی و اندیشه های معرفت شناسی می داند[۲] و اصولا این علوم تولید شده اند تا رابطه انسان یا جامعه با خدا را تبیین کنند اگر چه ره گم کرده اند. برای تبیین این موضوع می توان علم تاریخ را بررسی کرد.

اصولا هدف تاریخ چیست ؟ کسانی که در گذشته دور به بررسی های تاریخی می پرداختند با چه هدفی چنین کاری را انجام می دادند؟ آیا مولد و مروج و منادی علم تاریخ را نباید اولیای الهی دانست که در اولین موعظه های خود مردم را به دیدن آثار گذشتگان دعوت می کردند( الاعراف :۶۹) ؟

آیا هدف علم تاریخ معرفی گذشته برای ساخت آینده نیست؟  آیا امروز رشته باستان شناسی که به یافتن سنگ های چند هزار ساله می پردازد و نهایتا به این نتیجه می رسد که در این نقطه جغرافیای هزاران نفر سکونت داشته، چه چیزی را برای انسانیت به ارمغان می اورد ؟؟؟ و صدها سئوال دیگر که باید ما را  به این نتیجه برساند که علم تاریخ یکی از «علوم آلی» می باشد که اگر رسالت خود را به درستی بشناسد و به آن عمل کند، نردبانی مناسب برای صعود بشریت به علم عالی خواهد بود.

این گونه می توان علم تاریخ را علمی مقدس دانست. اما در حال حاضر برای تطهیر علم مقدس تاریخ و استفاده از آن باید چه کرد ؟ پاسخ آن است که : اگر « علم تاریخ» را مانند سایر علوم به دو دسته نافع و غیر نافع تقسیم کنیم، بخش عمده ای از رشته تاریخ امروز را اطلاعات غیر نافع به خود اختصاص می دهد مانند نام سومین پادشاه سلجوقیان و … این درحالی است قرآناز آنجای که خود را کتابِ هدایت بشری می نامد از منافع علم تاریخ، غافل نشده است و « تاریخ نافع» را به بشریت هدیه کرده است، قرآن از هزار سال عمر حضرت نوح تنها به چند آیه پسنده کرده است که این چند آیه را باید عصاره تاریخ نافع هزار سال تجربه بشری دانست. لذا باید تاریخ نافع را به عنوان « تاریخ آلی» حقیقی را در بین صفحات و آیات قرآن یافت تا با آن به علم عالی که به نظر می رسد توحید و موحد کردن انسان هاباشد ، رسید. بررسی ریشه ای تاریخ بشریت ما را به سراغ حضرت آدم می برد که آیات متعددی در مورد ایشان و جریان هبوط که شاید منشاء تمام دستورات دین باشد، ذکر شده است.داستان حضرت آدم را می توان در ده بخش مطرح نمود.

  • خلقت جسم و سپس روح حضرت آدم و حواء
  • ماجرای سجده ملائکه بر حضرت آدم
  • ماجرای اعتراض ملائکه و مکالمه خداوند و ملائکه
  • ماجرای اثبات برتری آدم بر ملائکه
  • مخالفت شیطان با سجده و شیطان شناسی
  • ورود حضرت آدم به بهشت آزمایشی و مختصات آن
  • مکالمه شیطان و حضرت آدم
  • میوه ممنوعه و ترک اولی حضرت
  • کیفیت توبه حضرت آدم و حوا
  • ماجرای هبوط حضرت آدم به عالم طبیعت

هر کدام از بخش های فوق در آینده مورد بررسی قرار می گیرند.

اما در این جزوه،به آیات « هبوط»پرداخته می شود چرا که اولین پیام های الهی به حضرت آدم که باید او را نماینده بشریت در عالم طبیعت دانست، خطاب شده است و بازخوانی آن می تواند به خوبی گره گشا از مشکلات امروز بشریت باشد.

قرآن ماجرای هبوط را این گونه نقل می کند:

[۱]در صورت علاقه مندی به دریافت صوت این جلسات به انتهای جزوه مراجعه کنید.

[۲]این مطلب یک نظریه علمی ثابت شده است که مجال بسط آن در این جزوه نمی باشد.

 

ثُم اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَ هَدَى‏* قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعَا  بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ  فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم

سپسپروردگارشاورابرگزيد،وتوبه‏اشراپذيرفت،وهدايتشنمود و فرمود: «هر دو از آن (بهشت) فرود آييد، در حالى كه دشمن يكديگر خواهيد بود! ولى هر گاه هدايت من به سراغ شما آيد

مِّنىهُدًى فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَاىَ فَلَا يَضِلُّ وَ لَا يَشْقَى *وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكا

هر كس از هدايت من پيروى كند، نه گمراه مى‏شود، و نه در رنج خواهد بود! * و هر كس از ياد من روى گردان شود،زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت؛

وَ نحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ أَعْمَى*  قَالَ رَبِ لِمَ حَشَرْتَنىِ أَعْمَى‏ وَ قَدْ كُنتُ بَصِيرًا *

و روز قيامت، او را نابينا محشور مى‏كنيم!» *مى‏گويد: «پروردگارا! چرا نابينا محشورم كردى؟! من كه بينا بودم!»

قَالَ كَذَالِكَ أَتَتْكَ ءَايَاتُنَا فَنَسِيتهَا  وَ كَذَالِكَ الْيَوْمَ تُنسىَ*

مى‏فرمايد: «آن گونه كه آيات من براى تو آمد، و تو آنها را فراموش كردى؛ امروز نيز تو فراموش خواهى شد!»

وَ كَذَالِكَ نجَزى مَنْ أَسْرَفَ وَ لَمْ يُؤْمِن بِايَاتِ رَبِّهِ وَ لَعَذَابُ الاَخِرَةِ أَشَدُّ وَ أَبْقَى(۱۲۳ تا ۱۲۷طه)

و اين گونه جزا مى‏دهيم كسى را كه اسراف كند، و به آيات پروردگارش ايمان نياورد! و عذاب آخرت، شديدتر و پايدارتر است!

برای بررسی بهتر و استخراج مطالب کاربردی تر لازم است که آیات فوق از صفحات مکتوب بیرون آمده و در تابلوی آموزشی جایگزین شود تا شاید این گونه بتوان محتوای آیات را بهتر درک کرده و قاعده ای مورد نظر را بهتر شرح داد.

حضرت آدم

این تابلو در سرفصل های کلی خود به دو بُعد ملکوت (علمی) و مُلک (عملی) تقسیم شده است که در ملکوت آیانی قرار می گیرند که وحی الهی در پی بیان مطالب « علمی» است در حالی که در مُلک آیاتی مطرح می شود که ناظر به عمل می باشند و تبعات قبول یا نکول (عدم قبول) آیات ملکوتی را تبیین می کند. ناگفته  واضح است که هر دو بُعدمکلوتی و ملکی، برای ساخت سبک زندگی بسیار مهم و موثر می باشند. اما در بُعد ملک قبول و عمل یا نکول و ترک دستورات الهی سبب ساخت دو نوع حیات می شود که یکی با نام حیات طیبه و دیگری با نام حیات خبیثه تشریح گردید است. در ادامه به تفصیل این بخش ها و استخراج قاعده های سبک زندگی خواهیم پرداخت.

ادامه دارد…

همچنین ببینید

حضرت نوح – قاعده سلامت (تاریخ غالب و مغلوب)

اما در مقابل سقوط بشری ناشی از تحقیر عقل و تعطیل سمع را که نتیجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *