خانه / نوشته ها / اصول سبک زندگی / جزوات / مبانی سبک زندگی – اصل ترحم (رویکرد شناسی)

مبانی سبک زندگی – اصل ترحم (رویکرد شناسی)

رویکردشناسی

بیان گردید که مدیریت دانش ها ، گرایش ها و کنش ها (فعالیت های درونی و بیرونی) فرد و جامعه برای بهره برداری از قوت ها را رویکرد و فرآیند شناخت و شناسایی این مدیریت را رویکرد شناسی می گویند.                                                           اما از آنجایی که رویکردها باید متناسب با مختصات زمانی و مکانی تولید شوند قرآن به بیان مهم ترین ریز رویکردها اشاره کرده است تا جامعه بشری با سازماندهی آنها، زمینه تولید « رویکرد اصلی»را فراهم کند. در زمینه رویکرد شناسی نیز در دو عرصه نظام هستی و نظام انسانی می توان به صورت مصداقی به مداقه پرداخت.

  الف – نظام هستی : در این عرصه می توان به امنیت موجود در حیات بشری اشاره کرد از یک سو به آرامش انسانی در کره ی زمین اشاره کرد به گونه ای که اگر زمین ذره بزرگ تر یا کوچک تر بود، حرات یا سرمای آن برای ساکنانش غیر قابل تحمل می شد به گونه ای که خداوند آن را گهواره می نامد (زخرف ۱۰) همچنین به آرامش کره زمین که در منظومه شمسی معلق می باشد و به دور خود می چرخد اشاره داشت که کوه ها آن را به مثابه میخ، ثابت نگاه داشته اند (نحل ۱۵) اینها نمونه ای از ترحم الهی در خالقیت هستی بوده است.

( عکس شماره پنج )

نعمت رزق های الهی که در بین بندگان و موجودات پراکنده و در دسترس همگان است و این در حالی است که اگر دست خیانت کاران بشری در کار نباشد، در عالم هستی فقر و گشنگی اصولا معنایی نخواهد داشت.( هود  ۶)

همچنین  نعمت بادهایی که وظیفه نزدیک کردن ابرها به یکدیگر و به تبع آن رقم زدن بارانی احیا کننده را دارند و به معنای واقعی با اراده الهی حیات را به منطقه می برند را نیز می تواند نمونه ای زیبا از ربوبیت الهی در نظام هستی دانست. این موارد نمونه های از « ریز رویکردها» ی اصل ترحم در نظام هستی تلقی می شوند.

ب نظام انسانی : اصل ترحم را در عرصه نظام انسانی می توان با مصادیق گسترده ای دنبال کرد مثلا تسلیم بودن جانوران و حیوان و گیاهان برای انسان که بتواند به راحتی آنان را به خدمت گرفته و مورد بهره برداری قرار دهد .(نحل ۵)

همچنین خلق پدر و مادری که با داشتن مهر و محبت به  مثابه نوکران بی مزد به انسان خدمت می کنند(لقمان ۱۴)

نمونه های مختصری از سرفصل های اصل ترحم در زمینه خلقت نظام انسانی می باشد.  

(عکس شماره شش)

همچنین اصل ترحم در ربوبیت انسان را می توان در حضور انبیای الهی  با معجزات فراوان با چشم قلب دید، انبیای که تا حد جانبازی به زحمت و مشقت افتادند تا انسان را هدایت کنند و از بی هدف ماندن و تلف کردن جان و عمر او جلوگیری کنند. (مومنون ۳۰و ۳۱) همچنین نعمت بزرگ الهی که توبه نامیده می شود نیز نمونه ای بارز از ربوبیت الهی است(زمر ۵۳)

وجود انبیا ،توبه و… ابزار های مقدس الهی برای ربوبیت هستند تا اگر انسان بیدار شد با تمسک به آنان بتواند عقبا سازی کند.

این ها تنها  نمونه مختصر از «ریز رویکردها » بود که همگی می توانند سرفصل های برای تولید « رویکرد اصلی» سبک زندگی باشند تا جامعه بشری بتواند از اصل ترحم با تولید و ارائه راهبرد های کلان  و راهکار های جزئی در حوزه فردی، خانوادگی و اجتماعی بهره برداری کند. برای نمونه می توان از ریزرویکرد «توصیه به نیکی به پدر و مادر» رویکرد خانوادگی« ممنوعیت حذف پدربزرگ و مادر بزرگ از خانه» و در رویکرد اجتماعی « مشاور سالمند خانواده» با حمایت سیستمی دولت تولید کرد، ، پدر و مادر بزرگ ها می تواند یک کارویژه اساسی را به عهده بگیرند و آن هم انتقال علمی و عملی« اصل ترحم» و سنت های معنوی در لابه لای محبت ها و داستان های کودکانه ، هرچند که اشباع بُعد عاطفی کودکان و انتقال فرهنگ دینی و ملی و از همه مهم تر نزول برکت خانوادگی و اجتماعی از کارکردهای آن نیز می باشد.(در این زمینه می توان به جزوات طرح ریزی سبک زندگی با موضوع رویکرد برای بهبود روابط انسانی مبتنی بر اصل ترحم مراجعه کرد . )

ادامه دارد…

همچنین ببینید

مبانی سبک زندگی – اصل ترحم (جزوه)

جزوه تدوین اصل ترحم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *