شنبه , ۰۳-۰۸-۱۳۹۹
میراث
خانه / نوشته ها / اصول سبک زندگی / جزوات اصول سبک زندگی / مبانی سبک زندگی – اصل ترحم (غایت شناسی- کارکردها)

مبانی سبک زندگی – اصل ترحم (غایت شناسی- کارکردها)

غایت شناسی :

بیان گردید که در صورت شناخت قوت و تنظیم رویکردها و عمل متناسب با آنها، مسیر موجود به سرانجامی می رسد که این سرانجام خوب یا بد را « غایت» که شناخت و شناسایی آن سرانجام را غایت شناسی می گویند. اما غایت اصل ترحم چیست؟ در صورتی که متناسب با اصل ترحم، انسان نگاه خود را به عالم تغییر داده و به داشته و نداشته های خود با باور به خالق و کارگردانی خداوند رحیم و رحمان و حتی مهربان تر از مادر، بنگرد، قطعا خود را در دامن حضرت حق و رحمانیت الهی می ببیند، آن موقع است که مقوله « رضایت» به عنوان سنت معنوی در زندگی بشری محقق می شود.

(عکس شماره هفت)

اگر چه امروز هزاران فرمول مادی برای رسیدن به رضایت صادر می شود، اما همه را می توان راهکارهای جزیی دانست که در صورت نبود اصل ترحم، مانند مسکن هایی می باشند که به نتیجه نخواهد رسید، اما در مقابل غایتِ اصل ترحم رضایتی می باشد که دو ویژگی مستقر (درونی) و مستمر (همیشگی) را دارا می باشد. بهترین عیار و سنجش این نوع رضایت، را می توان در لحظه ای درک مرگ دانست که آیا انسان ندای « يَأَيَّتهُا النَّفْسُ الْمُطْمَئنَّةُ * ارْجِعِى إِلىَ‏ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً * فَادْخُلىِ فىِ عِبَادِى* و ادْخُلىِ جَنَّتىِ(۲۷ تا ۳۰ الفجر)» سر می دهد یا خیر به صورت ناکام از دنیا خواهد رفت.

به اجمال آنکه : در صورتی که بر اساس « اصل ترحم» رویکردهای فردی، خانوادگی و اجتماعی طرح ریزی و برنامه ریزی شود ، غایت شناسی این اصل «رضایت» خواهد شد، این انسان به جای می رسد که مصداق « لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُم‏ (الحدید۲۳)» می شود، و از صمیم قلب آواز « هرچه از دوست رسد نیکوست» سر می دهد.

کارکردها :

در تعریف کارکرد می توان گفت که: در صورت شناخت غایت و ایمان به آن و عمل حداکثری به رویکردهای شناخته شده ، نتایجی را پیش از تحقق غایت، برای انسان ها به وجود می آورد که به آنها کارکرد گفته می شود. کارکردهای اصل ترحم را می توانیم در ابعاد فردی ، خانوادگی و اجتماعی پیش بینی کنیم که نمونه ای از آنان موارد ذیل خواهد :

(عکس شماره هشت)

یک زایش لذت از زندگی : در صورتی که انسان خود را تحت مدیریت الهی و در دریای بیکران رحمت الهی شناور ببیند دیگر چیزی برای او بیشتر از زندگی کردن در این اقیانوس محبت، لذت بخش تر نیست چرا که او، در باطن تمام خلایق و رخ دادها، محبت الهی را درک می کند و می گوید : « الهی کفی بی عزا ان اکون لک عبدا و کفی بی فخرا ان تکون لی ربا »

دو زایش صبر :  انسان با اصل ترحم، دارای صبر جمیل می شود چرا که او سختی به معنی درد و مشقت که نتیجه آن شکست و خود کشی و … باشد، را نمی پذیرد بلکه سختی را با کارگردانی خداوند، ورزشی برای قوی تر شدن و دریافت اجر بیشتر و رسیدن به تکامل می بیند.

سه زایش امید به زندگی : مساله ای که امروز دامن گیر جهان است مقوله « افسردگی و یاس » است، یاس به آینده ریشه ثابت و عوامل مختلفی دارد. آخرین راهبرد درمانی که سبک زندگی غربی در آن می دمد، امید به زندگی از طریق تولید آرزو می باشد، اما این نوع امید به زندگی از آنجایی که سیاست ابلیس می باشد، انسان را سوار کشتی طوفان زده، کردن است

هر چند امروز تولید راهبرد و راهکار برای رسیدن به این کارکردها تبدیل به یک کاسبی پر درآمد شده است و هرکس بسته به نوع مدرک و مکان تحصیل سعی بر شاخ و برگ دادن به آنها می کند و حتی به پیشنهاد « بر لبه چوی راه رفتن» برای لذت از زندگی پسنده نکرده و « از درخت بالا رفتن» را پیشنهاد می دهند . سئوال آنکه آیا لذت از زندگی با راههای عاقلانه منافات دارد؟ باید دانست که زسیدن به رضایت، آرزوی همیشگی انسان ها بوده و هست و خواهد بود و راهی جزء تمسک به سنت های معنوی نخواهد داشت. باید سازوکار اصل ترحم پیاده شود تا رضایت تحقق بیابد.

جمع بندی :

آنچه در این مجال بیان شد آنکه : سبک زندگی، زمانی اسلامی خواهد شد که بر محور سنت های معنوی شکل بگیرد و این سنت ها نقش و جایگاه خود را در زندگی بشری پیدا کنند.قدم اول برای تحقق این آرمان، کشف سنت های معنوی از قرآن می باشد. بر همین اساس ۴۰ اصل سبک زندگی تولید شده است که این جزوات در صدد تشریح این اصول می باشد. اولین اصل از بین اصول « اصل ترحم» می باشد که از آیه قرآنی «
بِسْمِ‏ اللَّهِ‏ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ » استتباط و در دو عرصه نظام هستی و نظام انسانی قوت شناسی و تشریح گردید. در زمینه رویکرد شناسی نیز مصادیقی به عنوان «ریزرویکرد» ها بیان شد که باید مورد دقت و سازماندهی و در نتیجه تولید «رویکرد اصلی» گردد. که در این صورت در غایت شناسی، سنت الهی «رضایت»  تحقق می یابد. این مساله نیز ترسیم گردید که رضایت یک مقوله معنوی است و جز با عمل به رویکردهای معنوی و تومان کردن آن با سنت های مادی حاصل نخواهد شد. از کارکردهای اصل ترحم نیز به سه مورد لذت از زندکی، صبر و امید به رندگی از بین ده مورد دیگر اشاره شد.

در گفتمان اصل ترحم کلمه ای به نام « شانس» و  جمله ی « ای کاش » دیگر معنا نخواهد داشت چرا که انسان خود را در دامن بهترین و مهربان ترین کارگردان هستی می بیند که  حوادث با اراده رحیمی و رحمانی او رقم زده می شود. در این گفتمان حسرت و حسادت و حرص به عنوان موریانه های آرامش بشری دیگر جایی نخواهند داشت چرا که موفقیت ها آن چیزی نیست که انسان ها آرزو می کنند بلکه آن چیزی ست که انسان را به سعادت هدایت کند. همه این نوع تلقی ها در صورتی است که انسان به رویکردهای طرح ریزی شده جامعه عمل بپوشاند و تقصیر و کوتاهی به خود راه ندهد.

 

 

 

 

همچنین ببینید

مبانی سبک زندگی – اصل تقدیس (طرح موضوع)

« سبک زندگی» به معنی مجموعه ای از «روش های» زندگی می باشد، که این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *