خانه / نوشته ها / اصول سبک زندگی / جزوات / مبانی سبک زندگی – اصل تقدیس (طرح موضوع)

مبانی سبک زندگی – اصل تقدیس (طرح موضوع)

« سبک زندگی» به معنی مجموعه ای از «روش های» زندگی می باشد، که این روش ها از « قوانین ثابت» استخراج می شود و این قوانین اصولا از « عالم هستی» تکیه دارد. قوانین که در کلام قرآنی« سنت» نامیده می شود در عالم هستی به دو گونه ای« سنت های مادی» و «سنت های معنوی» می باشند که متاسفانه بنا به دلیل « محسوس نبودن» مغفول مانده و اسباب فراگیری سبک زندگی مادی شده است. قطعا تنها راه تحقق سبک زندگی اسلامی، کشف سنت های معنوی و طرح ریزی فردی و اجتماعی برای پیاده سازی آنان می باشد، جزوه پیش رو تشریح یک اصل از اصول ۴۰ گانه سبک زندگی می باشد.

طرح موضوع[۱] :.

ضرورت، منبع و جایگاه سنت های معنوی روشن گردیده شد. اما محور بحث پیش رو کیفیت کشف و تشریح سنت های معنوی می باشد. برای کشف سنت های معنوی، مطابق با روش شناسی اندیشکده از الگوی ذیل تبعیت می شود که برای تشریح آن در این جزوات نیز از همین الگو پیروی خواهد شد :

  • قوت شناسی : در مرحله اول سبک پزوه به دنبال ظرفیت ها و استعدادهای موجود در نظام خلقت می گردد تا ساختار سبک زندگی خود را مبتنی بر آن تشکیل دهد و ضمن استفاده از ظرفیت های این نظام، از خطرات عدم رعایت آنها در امان باشد. فرآیند شناخت و شناسایی این ظرفیت ها را قوت شناسی می گویند
  • رویکرد شناسی : در مرحله دوم سبک پژوه بعد از شناخت قوت ها، اقدام به مدیریت دانش ها ،گرایش ها و کنش ها فردی، خانوادگی و اجتماعی می کند تا از آن قوت ها به شکل احسن بهره برداری کند. رویکردهای یک نوع سبک زندگی را می توان در تغذیه و آموزش و رفتار و … افراد معتقد ، یا تمدن معتمد به آن سبک زندگی جستجو کرد. فرآیند شناخت، شناسایی این رویکردها را رویکرد شناسی می گویند.
  • غایت شناسی : در مرحله سوم سبک پژوه به  بررسی نتیجه عمل به دو رکن قبلی می پردازد تا در صورت تامین اهدافش از زندگی، سبک زندگی مورد تحقیق خود را بپذیرد یا نپذیرد. این رکن با بررسی میزان دستیابی به هدف زندگی توسط افراد و تمدن تابع قابل ارزیابی است. فرآیند شناخت، شناسایی غایت ها را غایت شناسی می گویند.

.بیان شد که قران تنها منبع معرفی « سنت های معنوی» است و « عالم هستی» عرصه ظهور این سنت ها می باشد،که بهترین تبیین کننده کیفیت و کمیت سنت های معنوی، قرآن می باشد لذا در هر سه رکن از آیات قرآنی استفاده شده است.

نمایی کلی از اصل:

در این جزوه به تشریح « اصل تقدیس» پرداخته می شود و یکی دیگر از پازل های تابلوی مبانی سبک زندگی[۲] تکمیل می گردد. مطابق با « نقشه راه محتوایی»[۳] نشانه های این اصل مانند سایر اصول، در تاریخ سبک زندگی رصد می شود[۴] که بعد از نشانه یابی و پردازش علمی، تبدیل به یک اصل می شود. نمایی کلی این اصل در قوت شناسی در دو عرصه نظام هستی و نظام انسانی تقسیم می شود، که در نظام هستی می توان در نشان الهی(آیات ظاهری) و نشانه الهی (آیات باطنی) قوت شناسی کرد و همچنین در نظام انسانی در دو قسم در انسان الهی (سطح عام) و انسانیت الهی (سطح خاص) قابل بررسی می باشد .

[۱] در صورت علاقه مندی به دریافت کامل مطلب، ضرورتا باید به جزوه مطالعاتی این جلسه مراجعه شود. کیفیت دریافت مطلب در انتهای جزوه بیان گردیده است.

[۲] و ۳ مراجعه به جزوه منظومه محتوایی – تدوین اصول سبک زندگی – تصویر سه و هفت[۲]

[۳] برای بررسی تاریخ هر اصل باید به جزوه « تاریخ سبک زندگی» مراجعه شود.

 

(عکس شماره یک )

در زمینه رویکردشناسی نیز به هشت نمونه از «ریز رویکرد» های اصل تقدیس اشاره می شود. اما در زمینه غایت براساس یک مقام قرآنی که آن هم « اولی الاباب» است، سنت الهی « عبرت» حاصل می شود. به تفصیل انکه: اگر اصل تقدیس قوت شناسی شده و رویکرد سازی شود، رسیدن انسان و جامعه به مقام «عبرت» صورت می گردد و این گونه سنت معنوی الهی تقدیس با غایت «عبرت» محقق می شود. مقام عبرت را باید به مثابه راننده ای دانست که به کمک هزاران تابلوی که توسط خداوند در مسیر زندگی نصب شده است، از افتادن به دره غفلت نجات می یابد و به مقصد می رسد. در همین راستا نیز حداقل به سه مورد از کارکردها یعنی زایش احترام به مقدسات و  محیط زیست و زایش خدمت به انسان ها اشاره می شود. در ادامه جزوه ای به تشریح بخش بخش تابلو  پرداخته و ارتباط بین قسمت ها به تفصیل بیان می شود.

همچنین ببینید

مبانی سبک زندگی – اصل ترحم (نظام انسانی)

دوم – عرصه انسان شناسی می باشد که باز در دو زمینه خلقت و ربوبیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *