شنبه , ۰۳-۰۸-۱۳۹۹
میراث
خانه / نوشته ها / اصول سبک زندگی / جزوات اصول سبک زندگی / مبانی سبک زندگی – اصل تقدیس (قوت شناسی)

مبانی سبک زندگی – اصل تقدیس (قوت شناسی)

قوت شناسی :

همانطور که بیان گردید قوت شناسی به معنای شناخت استعداد و ظرفیت اصلی می باشد که باقی ظرفیت ها به تبع آن نقش پیدا می کنند. یکی از قوت ها و ظرفیت های عالم هستی« اصل تقدیس»[۱] است. اصل تقدیس از آیه                               « سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ أَ وَ لَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلى‏ كُلِّ شَيْ‏ءٍ شَهيدٌ »[۲] استنباط می شود. در این آیه به دو محور اساسی اشاره می شود که هر کدام برای فهم اصل تقدیس بسیار کلیدی می باشند:

اول :« سَنُريهِمْ آياتِنا فِي الْآفاقِ وَ في‏ أَنْفُسِهِمْ» ، قرآن « آیات» یا« نشانه» های خداوند را که در عالم خلقت بسیار متعددند و  اعم از آیات قرآن و …  می باشند، به علت انتصاب به خدا [۳] قابل تقدیس و مقدس شدن می داند و به « تقدس زایی» می پردازد. بر خلاف تمدن غرب که با علم مادی خود، به انکار هرگونه تقدس در مناسبات خود ( اعم از انسان با خدا و انسان با طبیعت، انسان با دیگران) می پردازد و اصل« تقدس زدایی» را محور رویکرد خود کرده است. چرا که تقدس ریشه در معنویت دارد و علم غربی، قدرت شناخت معنویت را ندارد[۴]. در این آیه خداوند دو مقوله کلی را به عنوان آیه الهی می داند:        یک – آفاق:  به معنای هستی اعم آسمان و زمین و ما بین آن اعم از گیاهان و جانوران و حیوانات و….                                      دو – انفس[۵]: به معنایی انسان و هر آنچه به انسان و نفس او باز می گردد.

دوم : « حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ »: بر اساس محور اول این نکته کشف گردید که همه چیز در عالم هستی اعم از کوچک و بزرگ،  نشانه ای خدا و قابل تقدیس است اما در این محور خدواند به بیان « معیاری برای سنجش میزان مقدس بودن» می پردازد. قرآن هر خلقتی اعم از جاندار یا بی جان را بر اساس میزان « نشانه دادن حق» مقدس می داند. به عبارتی دیگر هر چیزی که نشانه و راهنمایی بهتری برای تبیین حق و حقیقت باشد،آن چیز مقدس تر خواهد بود.لذا وجود حضرت رسول اکرم (ص) از تمام هستی و انسان ها در قبل و بعد از خلقت مقدس تر است چرا که در تبیین حق و هدایت بشریت از همه پیشتازتر و به خدا مقرب تر می باشد.[۶]

همانطور که بیان گردید اصل نقدیس در دو عرصه قوت شناسی می شود :                                                                 اول نظام هستی : خداوند سردمدار هستی می باشد که مطابق با برداشتی ساده از آیه، این سردمداری، در دو مدار منحصر شده است، یکی با خلقت، که خلق مخلوقات را شامل می شود (الخلق) و دیگری با ربوبیت که مدیریت امور جاری، روزانه و حاکم بر هستی (الامر) را در بر می گیرد، که  خداوند هر دو را به خود نسبت داده است( الأعراف: ۵۴)[۷]و می فرماید:« أَلا لَهُ‏ الْخَلْقُ‏ وَ الْأَمْر» بنابراین نظام هستی بر اساس اصل تقدیس چه در خلایق، از آن جهت که مخلوق خدا هستند و چه در امور جاری و رخ دادها که تدبیر الهی هستند، مورد تقدیس قرار می گیرید، که به تفصیل خواهد آمد.

[۱] [التَّقْديسُ ‏]:‏ التَّطْهِيرُ و منه الأرضُ‏ المُقَدَّسَةُ، و بيتُ‏ المَقْدِسِ‏، كمَجْلِسٍ و مُعَظَّمٍ. از ریشه قَدُسَ پاكيزه و مبارك شده-  فرهنگ ابجدى، ص: ۲۴۷

[۲] به زودى نشانه‏هاى خود را در اطراف جهان و در درون جانشان به آنها نشان مى‏دهيم تا براى آنان آشكار گردد كه او حق است؛ آيا كافى نيست كه پروردگارت بر همه چيز شاهد و گواه است؟ ( سوره فصلت – ۵۳)

[۳] به این نوع انتصاب «اضافه تشریفی» می گویند مانند بیت الله که به علت انتصاب به خدا شرف پیدا کرده و مقدس گردیده است.

[۴] تولید اصل تقدس زایی در غرب را باید حاصل سقوط ۷۰۰ ساله دانست که از داوینچی شروع می گردد. مراجعه به جزوه « سقوط انسانیت»

[۵] لازم به ذکر انسان است که انسان از بعد جسمی جزء افاق به حساب می آید و فرقی با حیوانات و جانوران ندارد ولکن در این بخش از لحاظ انفسی و لایه های وجودی و روحی مورد توجه است.

[۶] تاریخ نیز گواهی می دهد در جنگ صفین سربازان علی (ع) برای بی احترامی نشدن به ورق های قرآن که به کید معاویه بر نیزه شده بودند، شمشیر بر گردن علی(ع) گذاشتند و حکم جهاد او را که وحی منزل الهی بود زیر پا گذاشتند

[۷]  تفسیر المیزان –طباطبایی –  جلد هشت – ذیل ایه

همچنین ببینید

مبانی سبک زندگی – اصل ترحم (جزوه)

جزوه تدوین اصل ترحم ۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *