Instagram telegram Eitaa

از روسری تا توسری

از روسری تا توسری

حجاب

حجاب مشکل دیروز و امروز اسلام وملت ها نیست بلکه بذر این آفت غیر انسانی بعد از جنگ جهانی اول در دل کشور های غربی کاشته شد. و بعد از آن به صورت تدریجی در جهان و بخصوص در سبک زندگی اقوام ایران رشد کرد و تا کنون خیزش سراسری و دائمی داشته است جواب آن را به صورت اجمالی می توان (عدم وجود زیر ساخت های فرهنگی در جامعه دانست) که مقاله از روسری تا توسری به تفصیل این مطلب و راهبرد و راهکارهای درمانی آن می پردازد.

از روسری تا توسری

چگونه حجاب به نسل آینده منتقل می شود

چگونه حجاب به نسل آینده منتقل می شود

جامعه از یک دختر یا زن که مظهر زیبایی است، می خواهد که از دارای ذاتی و  استعداد خدادادی. استفاده نکند، او هم مظلومانه به جامعه می گوید چرا؟ پاسخ به این سئوال توان عمده ای از دلسوزان اسلامی گرفته است اما نتیجه ای حاصل چشمگیری حاصل نشده است؟ هر چه پاسخ ها زیادتر می شود سئوالات و شبهات بیشتر می شود و نهایتا در این عرصه نمره مقبول حاصل نمی شد.

خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو

اما علاوه بر تبرج مساله ای دیگری که پازل این انواع سبک زندگی را کامل می کند مساله مذموم تقلید از اکثریت است.  تبیین این مساله به این صورت است که: انسان ها دارای دو بُعد هستند، یک بُعد نظری که. محل شکل گیری اندیشه هاست و دیگری بُعد عملی که محل تشکیل انگیزه و نهایتا عمل است، که در جامعه. فعلی هر دو بعد انسان ها و خاصتا فرزندان ما متاثر از (اکثریت جامعه) است، یعنی بچه های ما عموما همانطور که همه فکر میکنن و عمل می کنن، فکر و عمل می کنند و خلاقیت ها و نوع آوری های خودشان را در همان مسیر و با زاویه بسیار ناچیز نشان می دهند مثلا  به جای آنکه لباس صورتی برند فلان بپوشند لباس صورتی با برند دیگری می پوشند.

نقش پدر و مادر رسانا

نقش پدر و مادر رسانا

اکنون سئوال این است که نقش پدر و مادر در این نقشه چیست ؟ پاسخ اجمالی آن را می توان این گون بیان کرد که : عده ای از پدر و مادر ها نقش (رسانا) را ایفا می کنند. به این معنا که متاسفانه آنها نقش انتقال دهنده فرهنگ جامعه به فرزندان خود را دارند. و به صورت شفاف یا ضمنی آن را برای فرزندان خود مقبول و مشروع می کنند. یعنی خود پدر مادر به ویروس تبرج و تقلید آلوده هستن و آن را به فرزندان خود منتقل می کنند.

تذکر :

قبل از ورود به راهبرد و راهکار بهتر است چند نکته را تذکر دهیم تا سوء تفاهم در مورد مسئولین جامعه پیش نیاید :

  1. هر چند که مسئولین فرهنگی به علت عدم شناخت صحیح مقوله های فرهنگی و سرگیجه ای فرهنگی، قابل دفاع نیستند. اما باید بدانیم که فرهنگ اجتماعی مساله ای بسیار پیچیده ای است. که با بخش نامه و آیین نامه نه تنها اصلاح نمی شود بلکه خراب تر می کند.
  2. مساله ای فرهنگ اجتماعی به صدها عامل(قومیت ها ، خورده فرهنگ ها، آموزش و پرورش و غیره )  باز میگردد که مدیریت آنها به هیچ وجه سهل نیست.
  3. نقش رسانه ها و تکنولوژی را در متاثر کردن و از کنترل  خارج کردن مقوله فرهنگ اجتماعی نیز از نظر دور نکنیم
راهبرد اسلام جهاد و مبارزه

راهبرد اسلام جهاد و مبارزه

راهبرد اسلام در مقابله با بی حجابی و انتقال مفاهیمی از قبیل حجاب به نسل آینده، ( جهاد و مبارزه ) است. منظور از  جهاد نه به عنوان جنگ مسلحانه بلکه جهاد و مبارزه فکری است. به این صورت که بچه های ما (عزت نفس) یاد بگیرند و با عزت نفس به مبارزه با فرهنگ سطحی جامعه و اکثریت بپردازند. نیروی راهبردی اسلام در این برنامه پدر و مادر هستند، ، اما پدر و مادر باید شآن مبارزه را درک کنند و بدانند که

قبل از نوجوانی :

قبل از نوجوانی: در این سن پدر و مادر با تقویت فرهنگ (استدالال ) خواهی از فرزندان در خانه به فرزند خود این مساله را یاد می دهند که هر کاری در زندگی باید با دلیل متقن و قانع کننده همراه  باشد. و اگر نه اعتباری ندارد و قابل احترام نیست. در این الگوا خانواده باید استدلال های را که تنها به تعابیری مانند (دوست دارم ) و (عشقم می کشد) وغیره مستند است و  نشان دهنده بی استدلالی و مقدمه کارهای نامناسب است، اصلا نپذیرد. و در مقابل به استدلال های فرزند هرچند ضعیف باشد احترام بگذارد تا فرزند استدالال کردن و اهمیت آن را یاد بگیرد. این مساله سبب می شود که در آینده بسیاری از فرهنگ های غلط را به علت استدلال نداشتن نمی پذیرد

بعد از نوجوانی

بعد از نوجوانی :

بعد از نوجوانی : در این زمان پدر و مادر ضمن حفظ موضع خود (مبارز بودن ) به مقوله (تحلیل) اکتفا می کنند. یعنی خانواده ریشه بسیاری از بیماری های روحی و مصیب های فردی در جامعه را ، بی حجابی تحلیل می کنند. و این نوع تحلیل را به فرزند خود منتقل می کنند. مطمئنا این اعتراض در ذهن خواننده شکل می گیرد که مگر نوجوان می پذیرد؟

جمع بندی :

در یک جمع بندی می توان گفت که مساله بی حجابی، یک برآیند از فرهنگ اجتماعی است که در آن تبرج و تقلید نقش اساسی ایفا می کند. و در یک کلام بی حجابی از لوازم و ثمرات سبک زندگی غربی است که . درمانی جز اصلاح آن و ترویج سبک زندگی اسلامی جهادی نیست.

از روسری تا توسری

نظر شما برای ما ارزشمند هست