Instagram telegram Eitaa

سرگرمی گذرگاه سبک زندگی غربی

سرگرمی گذرگاه سبک زندگی غربی

امروزه یکی از مهمترین دغدغه انسان مدرن سرگرمی و اوقات فراغت می باشد. انسان مدرن که از انواع سبک زندگی ماشین وار و یک نواخت خود زجر می کشد. نسبتا هیج راه نجاتی به جز سرگرمی ندارد چرا که ظاهرا تنها راه برون رفت از سختی کار است. بنا براین سرگرمی یکی از مقوله های حیاتی انسان مدرن به حساب می آید. اما آنچه قصد است تا در این مقاله به آن بپردازیم نگاهی گذرا به سرگرمی و  بررسی رویکرد غرب و اسلام به آن است.

سرگرمی گذرگاه سبک زندگی غربی

ریشه شناسی سرگرمی

ریشه شناسی سرگرمی

انسان در طول تاریخ در  محضر سه  نوع ارتباط کلان بود است:

  1. ارتباط با خدا
  2. ارتباط با خود
  3. ارتباط با  غیر خود (شامل انسان ها، حیوانات و محیط زیست)   

از آنجای که امروز  تمدن غالب فرهنگی، تمدن غرب می باشد به ناچار این سه محضر را با انسان غربی بررسی می کنیم. تا در ادامه به انسان اسلامی بپردازیم. در غرب این سه محضر را در دو عصر تاریخی می توان بررسی نمود :

پیش از رنسانس

تعاملات انسان در عصر حاکمیت کلیسا و مذهب مسیحیت که در  تاریخ به دوران پیش از رنساانس نیز معرف است. ، با آنچه که امروز از انسان غربی می بینیم بسیار متفاوت است . در دوران پیش از رنسانس انسان غربی همه تعاملات خود را بر اساس خواست خدا سامان می داد. و سه نوع ارتباط فوق الذکر  را با کتاب مقدس منطبق می کرد.

اما از آنجا که کتاب مقدس با هدف تامین هوای نفس بزرگان دینی مورد تحریف قرار گرفته بود، قطعا نقشه راه سعادت انسان را نیز نمی توانست ارائه دهد، جالب آنکه تاریخ نشان داد که دین و کتاب تحریف شده نه تنها سبب به سعادت رسیدن نشد بلکه با دستورات خود  اسباب لازم برای شقاوت و گمراهی انسان را فراهم کرد به گونه ای که در دوران ضعف کلیسا ورق برگشت و موج بی دینی ایجاد شده با مانور بر دستورات غیر عقلی مذهب، رهبران مذهبی را از صحنه قدرت به کنار زد و آنها را خانه نشین نمود.

بعد از رنسانس

رنسانس واژه فرانسوی و مترادف نوزایی به معنای تولد مجدد و کنایه از یک انقلاب فکری و فرهنگی دارد . در این دوران که معرف به دوران انسان محوری یا عقل بنیانی است، انسان غربی خود را محور تمام عالم قرار داد. و اقدام به طرح ریزی ارتباط با خدا و غیر خود نمود. طرح ریزی انسان غربی گه از قرن ۱۵ تا کنون ادامه دارد را می توان به صورت خلاصه به صورت ذیل بیان نمود :

سرگرمی گذرگاه سبک زندگی غربی

ارتباط با خود مبتنی بر تکبر

در این عصر که به عصر روشنفکر نیز معروف است. انسان غربی دین گریز مانند گذشتگان تاریخ خط بطلان بر همه معارف الهی غیر مادی کشید. و به صراحت مانند کافران سابق الحاد خود را اعلام کرد. شاید بهترین تعبیر از  رویکرد انسان غربی را بتوان در جمله اندیشمند غربی (گوارس) دانست که می گفت : انسان مقیاس همه چیز است ، مقیاس هستی چیزهای که هست و نیست)

انسان غربی آنچنان به خود و علم به دست آورده مغرور شده بود که به تعبیر ( آگوست کنت) معتقد بود : علم ، پدر طبیعت را از شغل خود منفصل کرد و او را به محل انزوا سوق داد. و در حالی که از خدمات موقت او اظهار تشکر کرد

با محور قرار گرفتن انسان و عقلانیت او، دو نوع ارتباط دیگر تحت تاثیر این نوع ارتباط قرار گرفت و انسان. غربی یک دوره طولانی مشغول برنامه ریزی ارتباط خود با خدا و غیر خدا شد.

اگر چه انسان غربی از قرن ۱۵ تا کنون نتوانسته است تعریف دقیق و کاملی از انسان و نیاز های آن ارائه دهد. و در هر قرن ده ها تعریف متضاد از انسان ارائه می دهد و اگر چه این نوع تعاریف ارتباط مستقیم بر ارتباط. انسان با خدا و غیر خود داشته است به گونه ای که اعلام صریح و جمع بندی شده نظرات در این مجال مقدور. نیست اما آنچه که از ظاهر تمدن غربی روشن است  می توان دو نوع ارتباط دیگر را به ترتیب ذیل بیان کرد:

سرگرمی گذرگاه سبک زندگی غربی

ارتباط با خدا مبتنی بر غفلت

ارتباط با خدا مبتنی بر غفلت

انسان غربی بعد از آنکه خود را محور جهان هستی دانست و به علم خود کبر فروخت  با زبان (داوینچی) فریاد بر اورد که : همه علومی که منبع یا روش یا نتیجه آن با یکی از حواس پنجگانه سر وکار ندارد باطل و پر از اشتباه است علمی که غرب به آن مسلط ش و هست نفی کننده خدا نبود ولی ایراد به همان عقلانیت بر می گشت. و این ایراد شاید با جمله معرف روشن تر شود که: ( انسان غربی در بین اجزاء ساعت دنبال سازنده ساعت می گردد)

علی رغم انکار خدا در تمدن غربی و اذعان به کفر خود، ودیعه الهی که در نهان همه انسان ها می باشد. و انسان را به خدا دعوت می کند، ساکت نخواهد نشست، فطرت الهی انسان در هر سفر و خطری انسان را به. یاد خدا می اندازد و احساس نیاز همیشگی انسان به خدا را در او زنده می کند، انسان غربی که نه این پدیده را می شناخت و نه خواهد شناخت هیچ گونه برنامه برای کنترل آن در طرح ریزی خود نمی توانست ارائه دهد. تا آنکه موضوعات سبک زندگی ذهن شیطانی او دست به همان راهبردی یافت که شیطان به اولیا خود ارائه می داد

آن راهبرد تاریخی غفلت و  برنامه ریزی برای حاکمیت غفلت بر انسان بود ، طرحی که می توانست.  بدون پرداختن به سوالات اصلی انسانیت که از  مبدا و مقصد انسان بود ، از کنار آنها عبور کند و به زندگی خود بپردازد. طرحی که زندگی دشوار بدون خدا را در ظاهر برای انسان غربی شیرین کرده و می کند.

ارتباط با خدا غیر مبتنی بر شهوت

ارتباط با خدا غیر مبتنی بر شهوت

انسان غربی منکرخدا که نه مبدا داشت و مقصد و قیامت قطعا محور تشخیص او در ارتباط با دیگران و غیر. خود  نیاز های او خواهد بود. در این حال مهمترین نیاز های انسان سود ، لذت و قدرت خواهد شد. لذا می بینیم که انسان غربی در ارتباط با غیر بر اساس شهوت به معنای آنکه هوای نفس انسان که از شاخصه های. روشن او زیاده خواهی می باشد ،  عمل می کند و در زندگی خود تنها به اصالت لذت و اصالت سود و. اصالت قدرت معتقد است و برای رسیدن به آن تلاش می کند. با این مختصات است که مشاهده می شود انسان  امروز

و هزاران مورد دیگر که از زیاده خواهی انسان غربی نشات گرفت. در یک جمع بندی می توان گفت که انسان غربی در ارتباط عمودی خود با خدا (غفلت محور) و در ارتباط با. غیر( شهوت محور) عمل می کند.

سرگرمی تامین کننده غفلت و شهوت

بر اساس تقسیماتی که صورت گرفت می توان به این نتیجه رسید: که سرگرمی های غربی رایج اعم از مشاهده. انواع ورزش و مشاهده فیلم و بازی های کامپیوتری و هر آنچه که مطلقا از تفکر انسان غربی در ۳۰۰ سال. گذشته تراوش کرده و به جهان تزریق شد با حفظ این اصل دو شاخصه

تامین کننده غفلت یا شهوت و یا هر دو می باشد که به مثال  می توان این مساله را  می توان بر یک  فیلم. تخیلی مبتذل که عموما همه فیلم ها داری مولفه ها این چنینی می باشند ، تطبیق داد به این صورت که:

داستانی و تخیلی بودن فیلم، (غفلت محوری) را تامین می کند به این معنا که مخاطب در مدت تماشای. فیلم سرگرم فیلم شد و متوجه گذشت زمان نمی شود و مبتذل بودن فیلم شهوت مخاطب به خصوص. شهوت جنسی تامین می کند و حال آنکه این سرگرمی نه سود مادی و  نه معنوی نداشته است.

در آینده به تشریح این مدعا و همچنین تشریح تفریح و انواع آن اسلام می پردازیم.

سرگرمی گذرگاه سبک زندگی غربی                    

نظر شما برای ما ارزشمند هست